-
0
Real-time 3D Rendering The world’s first GPU-based, physically correct renderer
موتور رندرینگ Octane Render اولین موتور رندرینگ بر پایه GPU بوده که توانایی رندرینگ Based ، un-biased وPhysically Based را به جهان معرفی کرد. این بدان معناست که موتور رندرینگOctane Render برای پردازش از کارت های گرافیک استفاده میکند. خروجی کار نیز به طرز حیرت آوری زیبا و واقع گرایانه می باشد و البته بسیار بسیار سریع.
بنابراین با توجه نوع کارت گرافیک انتخابی شما، میتوانید از 5 تا 50 برابر سریعتر از CPU ، رندر نمایید. امکان استفاده از چندین کارت گرافیک در یک سیستم، استفاده از توان CPU علاوه بر GPU، استفاده از حداکثر حافظه تا 2TB و … همگی از توانمندیهای این سیستم رندرینگ می باشند. اما شاید بتوان گفت علت شهرت و علاقه کاربران این سیستم بجز سرعت بسیار زیاد، امکانات ساخت متریال و نورپردازی بلادرنگ (RealTime) در این موتور رندر می باشد. در این حالت در همان لحظه ای که در حال ساخت متریال بوده و یا پارامتری را تغییر می دهید، بلافاصله رندر نهایی را مشاهده خواهید کرد. در این صورت تست و خطا در این موتور رندر بی معنی بوده و عملیات رندرینگ بلافاصله انجام خواهد شد. تمامی تغییرات در دوربین، نور و متریال به صورت لحظه ای قابل مشاهده بوده و براحتی ویرایش می شود. در این صورت بدون نیاز به بازگشت به مرحله ویرایش و مدلسازی قادر خواهید بود که به راحتی تمامی تغییرات مورد نیاز را در نرم افزار خود اعمال نمایید.
علاوه بر امکان تغییر RealTime در این نرم افزار، Octane Render کاملا به صورت فیزیکی اقدام به پردازش نورهای و متریال می کند. این بدان معناست که تمامی خصوصیات نور شامل طیف رنگ، توان پرتوها، نوع عبور از اجسام، خواص مواد و … کاملا با موارد مشابه در طبیعت همخوانی خواهد داشت. اگر بخواهیم به صورت ساده تر بیان کنیم، برای مثال در رندرینگ Vray و یا Mental Ray یا موتورهای مشابه که به صورت Physical Based نمی باشند و فقط شبیه سازی خواص فیزیکی را انجام می دهند شما 16 میلیون رنگ در اختیار خواهید داشت در صورتی که در موتورهایPhysical Based مانند Octane Render شما برای تعیین رنگ با طیف نور سروکار دارید که میلیاردها رنگ را در اختیار شما قرار میدهد.
امکان استفاده از توابع درونی انیمیشن، این امکان را به شما می دهند بدون نیاز به بازگشت به نرم افزار مدلسازی و انیمیشن خود مستقیما درون Octane Render به تهیه انیمیشن دوربین، مواد، نور و … بپردازید. همچنین به راحتی انیمیشن های ساخته شده خود را نیز برای رندر انیمیشن و یا تک فریم با Octane Render انجام خواهید داد. اکتان رندر را میتوان به حق یکی از پدیده هایی دانست که امکان رندرینگ فوق سریعی را در اختیار شما قرار میدهد.
نرم افزارهایی که قابلیت پشتیبانی از این موتور رندرینگ را دارند، شامل3dsMax , AutoCAD , Inventor , Maya , Blender , Carrara , CINEMA4D , DAZStudio , ArchiCAD , Houdini , LightWave , MODO , NUKE , Revit , Rhinoceros , SketchUp , Poser , Softimage می باشد. در تمامی این نرم افزار های قابلیت رندرینگ تک فریم و انیمیشن فراهم می باشد. از دیگر خصوصیات این نرم افزار میتوان به نورپردازی HDRI ، قابلیت تعریف نورهای، دوربین و موارد به صورت Node Base ، امکان تعریف نور خورشید و نور زمانی، امکان استفاده در سیستم عامل های windows, linux و Mac و صدها پارامتر دیگر اشاره نمود.
شاید مهمترین عامل ساخت این قبیل موتورهای رندر، کاهش زمان رندر و افزایش کیفیت می باشد. متاسفانه بسیاری از همکاران و طراحان هموطن، به دلیل عدم آگاهی از توانمندیهای موتورهای رندر، زمان های بسیار زیادی را صرف رندرینگ در موتورهای Vray و یا Mental Ray مینمایند در صورتی که با صرف هزینه بسیار پایین و استفاده از سیستم های تخصصی رندرینگ اکتان رندر مازستا میتوانند با 10 تا 300 برابر سریعتر از حالت فعلی رندر نمایند در حالی که کیفیت خروجی آنها بسیار طبیعی تر و واقع گرایانه تر خواهد بود.
با توجه به تجربیات شخصی من یک از خصوصیات منحصر به فردی که این انجین رندر را از بقیه متمایز می سازد داشتن محیط کاری Standalone آن است. با وجود چنین محیط nude بیسی دیگر شما وابسته به نرم افزار خاصی نخواهید بود، بدین معنی که شما می توانید کار خود را در نرم افزار هایی مثل مکس، مایا، هودینی، سینما فردی و غیر تولید و نهایتا ان را در OctaneRender™ Standalone دوربین گذاری، نورپردازی، شیدرینگ و رندر نمایید.
خصوصیتی که یک Renderman Specialist را از وابستگی استفاده نرم افزار های پایه (مثل مایا یا مکس …) در رندرینگ بی نیاز می سازد.
علی
info [at] ali2k [dot] com
فروغی گفت:
سلام آموزش فارسی و حرفه ای برای اکتان در سینما فور دی هم هست